Ikke sjekk mobilen om du befinner deg på en elsparkesykkel i trafikken. (Foto: Frende Forsikring)

Dette kan koste deg dyrt

Det er ikke lov å bruke håndholdt mobil under kjøring på vei, og det inkluderer også elsparkesykkel. Så det å sjekke kartet kan bli en meget dyr affære.


‒ Du får 10.200 kroner i bot hvis du blir tatt.

Det slår fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, fast. For det er ikke slik at loven skiller mellom kjøretøy, så bruk av en håndholdt mobil i trafikken koster akkurat det samme om du kjører en bil eller en elsparkesykkel. For sistnevnte er også en motorvogn.

‒ Hvis en sak om bøter havner i rettsvesenet blir det interessant å se utfallet, men fram til da er dette regelverket vi må forholde oss til, sier Ytre-Hauge.

Så hvor går da grensen?

‒ Hvis du for eksempel står i ro på rødt lys og sjekker mobilen, kan du bli stoppet av politiet og få bot. Grunnen er at du er en del av trafikken og da gjelder reglene som bilistene må forholde seg til, sier Ytre-Hauge.

Men for de på fortau er situasjonen en litt annen.

‒ Hvis du står i ro med elsparkesykkelen din på et fortau eller noe slikt er du ikke en del av trafikken. Da unngår du bot, sier fagsjefen.

Han sier at det er en utfordring med bruk av mobilen på elsparkesykkel, akkurat som det er bak rattet på en bil.

‒ Vi ser at en del fikler med mobilen på elsparkesykkel, sier Ytre-Hauge.

‒ Det må vi få en slutt på. Du har enormt liten beskyttelse hvis du faller. Mange ulykker som ender med stygge skader. Når du er i trafikken, er det kun der du skal ha fokuset ditt. Hvis ikke blir det fort farlig.

Tall som Stavanger Aftenblad hentet inn tidligere i år viser at det var 502 alvorlige ulykker med elsparkesykkel i Norge fra desember 2020 til desember 2023, opplyser Frende.

I tillegg viser en rapport fra Oslo skadelegevakt at det er 10 ganger mer sannsynlig at du blir skadet på elsparkesykkel enn vanlig sykkel, så husk hjelmen når du elsparkesykler.

Godt timet inn til «kom mai du skjønne» er også varmen på vei, og det betyr enda flere elsparkesykler ute på veiene

‒ I ukene som kommer ser vi alltid en økning i antallet skader som involverer folk på elsparkesykkel og vanlig sykkel, sier Ytre-Hauge.

‒ Ikke legg deg til uvaner som å sjekke mobilen på rødt lys eller droppe hjelmen. Plutselig skjer det et uhell og da er det for sent å tenke seg om.

Boten rundt ulovlig mobilbruk har økt formidabelt de siste årene, og gått fra 1.700 kroner i 2019 til dagens nivå som altså er på voldsomme 10.200 kroner.

Husk også at en elsparkesykkel skal være forsikret, og i verste fall kan en ulykke som involverer en elsparkesykkel uten ansvarsforsikring ende med regninger til og med opp i millionklassen.

Les også:

Debatt