Range Rover meldte sent i fjor at det er på gang en elektrisk utgave, og denne har siden gjennomført ekstreme tester. (Fotos: Range Rover)

Iskalde tester for elektriske Range Rover

Ja, det er på gang en Range Rover Electric, og den skal absolutt fungere i det kaldeste av temperaturer Norge har å by på.


Også Range Rover skal over på elektrisk drift, og det er ikke småtterier de har satt seg som mål: «Ledende innen elektrifisert framdrift, raffinement og luksuriøse kjøreopplevelser».

Så ja, de hopper etter en skyhøy liste, og for å innfri må Range Rover Electric testes til det ekstreme. Akkurat som britene jo pleier å gjøre også med andre biler.

De har kommet så langt i utvikling av Range Rover Electric at de første prototypene nå prøvekjøres «der nokon ikke kan bu».

Range Rover har nemlig funnet veien både til 50 grader i ørkenen og -40 grader på nordlig side av polarsirkelen. Sistnevnte er vel kanskje litt mer aktuelt her i Norge.

Jaguar Land Rover opplyser at de første testene fokuserer på batterikapasitet og drivenhet (EDU), og her får bilens kjernekomponenter kjørt seg. Dette inkludert girkasse, elmotor og kraftelektronikk.

De iskalde testene gjøres på frosne innsjøer i Sverige, og Range Rover har gode nyheter. De sier at det nye helelektriske fremdriftssystemet som skal overgå «Range Rovers anerkjente ytelse på glatte underlag skal gi klasseledende terrengegenskaper på alle underlag og i all slags vær».

Videre kan de fortelle at Range Rovers nye Traction Control System leverer enestående ytelse på isete og glatte underlag, noe som selvsagt er gode nyheter her hjemme.

Her er det faktisk ikke et tradisjonelt trekkraftoppsett basert på ABS-enheten som gjelder, men en ny løsning som fordeler momentoverføringen direkte til hver enkelt kontrollenhet.

Dette reduserer responstiden til hvert enkelt hjul fra, og her er det ørsmå tall, fra rundt 100 millisekunder ned til 1 millisekund. Så ja, enda mer lynende rask.

JLR tester også ny programvare som skal bidra til nøyaktig hastighetskontroll slik at ABS-systemet ikke trenger å jobbe like mye, og sier også at trekkraften skal optimaliseres uansett underlag.

«Dette systemet kombineres med Stability Control og chassissystemer for en mer raffinert kjøreopplevelse», kan Range Rover fortelle.

‒ Range Rover Electric betyr personalisert luksus, raffinement og kjøreegenskaper med stillegående elektrisk fremdrift, for smidig og avslappende kjøring, sier Thomas Mueller, Executive Director, Product Engineering.

‒ Vi er godt i gang med vårt fysiske test- og utviklingsprogram for ekstremtesting av Range Rover Electric, noe som vil gi kunder en fantastisk elbil med enestående ytelse og kjøreegenskaper.

Og som vi kan se på bildet får kommende Range Rover Electric kjørt seg:

Range Rover Electric skal for øvrig benytte en 800 volt-arkitektur, og får også to søstre i form av en ladehybrid og en mildhybrid.

Fabrikken i Solihull har også fått et nytt chassisanlegg til formidable 70 millioner pund, mens drivsystemet og batteriet utvikles og monteres i Jaguar Land Rovers nye senter i Wolverhampton.

Alt dette bør gi en elbil som også håndterer en bredsladd på isen ganske greit.

Les også:

Debatt