Volvo EX30 er tildelt en stor pris av Red Dot. (Fotos: Volvo)

Lille Volvo EX30 dro inn stor designpris

Det er ikke alle som får æren av å rulle i hjulsporene til selveste Ferrari Roma, men det har oppsiktsvekkende nok lille Volvo EX30 nå gjort.


Når det kommer til priser gitt ut av Red Dot, heter kongen helt klart Ferrari. Den italienske hingsten har hanket inn voldsomme 29 priser bare de siste 10 årene, inkludert i 2024.

For spideren av Ferrari Roma, den toppløse varianten, har dratt inn den gjeve Red Dot «Best of the Best», en ganske så høythengende pris.

Men, dessverre, er dette en bil langt utenfor rekkevidden til de aller fleste, så det å kjøre en som er kåret til det beste av de beste virker langt unna. Eller?

Nei, faktisk ikke, for nå er det klart at Volvo også har en ny bil som befinner seg i samme klasse. Altså rent linjemessig.

Volvo EX30 har verken de sportslige egenskapene eller den myke toppen som Roma Spider kan skilte med, men har et design som imponerte de 39 ekspertene i Red Dot-juryen like mye. Så den nye og lille Volvoen er også en «Best of the Best», og vi kan slå fast at det åpenbart ikke størrelsen det kommer an på.

Red Dot ser etter produkter som følger grunnleggende prinsipper for godt design både når det kommer til utseende, smartness og kvalitet, og EX30 oppnådde imponerende 93 poeng av 100 mulige.

‒ Volvo EX30 legemliggjør Volvo Cars’ designverdier i et mindre format, og er et utstillingsvindu i førsteklasses skandinavisk design der form følger funksjon, sier Jim Rowan, administrerende direktør i Volvo.

‒ EX30 viser det laveste karbonavtrykket til noen helelektrisk Volvo-bil til dags dato, og er designet for å være like trygg som du forventer av en Volvo-bil. Den er fullpakket med banebrytende teknologi og passer perfekt for dagens marked ettersom et økende antall bilkjøpere bytter til elbiler.

Den nye elbilen tar Volvo inn i det minste segmentet med en total lengde på kun 4,23 meter, og til sammenligning er C40 rundt 20 centimeter lenger. Men EX30 utnytter all plassen ved at hjulene er plassert langt mot hjørnene, mens overhenget foran og bak er like stort som bør gi gode kjøreegenskaper.

Svenskene har også fokusert på innvendig lagringsplass, og åpner for rekkevidder opp til 476 kilometer og hurtiglading fra 10 til 80 prosent på 26 minutter.

Den nye elbilen er nå på plass i Norge, og det er allerede registrert langt over tusen EX30 her i Norge. Og det er kanskje ikke så rart, for dette er en elbil som er en ekte prisvinner.

Red Dot-prisen er den foreløpig siste i en lang rekke den allerede har hanket inn, totalt over 20 priser, og «Mini-Volvo» kan også skryte av en pris hvor Ferrari ofte dukker opp blant vinnerne.

Top Gear valgte nemlig EX30 som årets økokriger i fjor, og oppsiktsvekkende nok ‒ Ferrari fikk ingen av de 17 prisene som det britiske magasinet da delte ut. 1-0 til EX30 der altså.

Vi kan selvsagt ikke skrive om en designpris uten å vise flere bilder, så her har du en av de beste av de beste ifølge tyske Red Dot, den lille forførende Volvo EX30. 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbiler Volvo Volvo EX30