MG viser fram en splitter EX181, og denne skal klare 0-100 km/t på under sekundet. (Fotos: MG)

MG hyller en lynrask legende

Hvordan feire 100 år? Hva med å lage en elektrisk superbil som hyller en legende?


LSR var tre viktige bokstaver i gamle dager. De står nemlig for Land Speed Record, og har vært jaktet på siden bilene overtok som klodens raskeste på landejorden i 1906.

Det året bikket nemlig bilene for første gang 200 km/t over en strekning på én kilometer, og det neste halve århundret var den en voldsom kamp om LSR-æren.

MG var også med på kappløpet, både med sine racerbiler på 1920- og 30-tallet og roadstere på 50-tallet. De satte rekorder i forskjellige klasser som var tøffe å slå, men så var det heller ikke så veldig kamp om akkurat disse. MG herjet stort sett på dette området, og da med EX-biler.

Spesielt EX219 hadde en bøtte av rekorder, men dette var ikke den siste og aller raskeste bilen. Den het EX181, og her var det to F1-legender som satte rekorder.

Først Stirling Moss og så Phil Hill som i 1959 kom opp i en toppfart på 410 km/t, og kanskje litt inspirert av dette skulle amerikaneren to år senere også bli verdensmester i F1.

Bilen ble kalt for en brølende regndråpe, og det tilnavnet fikk den grunnet sitt tåre-design. Og nå gjør altså bilen comeback. Eller, navnet gjør det.

For MG feirer 100 år med en helt ny EX181, og denne skal være like rask som den gamle. Toppfarten siktes nemlig inn på 415 km/t, noe blant annet et aerodynamisk design med en luftmotstandskoeffisient på 0,181 Cd skal sørge for.

0-100 km/t? Jo, her sikter MG seg like godt inn på en klubb som er den mest eksklusive for superbiler ‒ den med biler som sprinter opp til 100 km/t på under sekundet. 

Dette er altså en elektrisk hyperbil, men MG sier foreløpig ikke så veldig mye om dette konseptet. Den har banebrytende teknologi og selvsagt et aerodynamiske design, og har allerede fått sin offisielle debut under Beijing Auto Show.

Videre skal MG etter planen også gi den en dynamisk debut under fartsfesten på Goodwood i juli, så vi får se om de viser den fram i all sin prakt. Og her kan ikke publikum blinke, for da har den passert. 

For øvrig startet de britiske eventyrerne Ross og Hugo Turner på sin lange ferd over på tvers over det eurasiske kontinentet under fjorårets Goodwood-festival, og målet var å ankomme Beijing Auto Show i en MG Cyberster.

I år er MG hovedsponsor av fartsfestivalen, og tar dermed over for Porsche. Og såpass må det vel være når britene spydspiss når det kommer til LSR-rekorder runder 100 år.

Det feires altså med en helt ny EX181, og slik ser denne elektriske superbilen ut:

Les også:

Debatt

Les mer om:

MG