Smart viser nå Concept #5, en forhåndsvisning på den tredje #-modellen til bilmerket. (Fotos: Smart)

Her er konseptet Smart #5

Smart skal også inn i det mellomstore SUV-segmentet, og Concept #5 er en sniktitt på hva det betyr. Se bilder.


Nye Smart er noe totalt annet enn gamle Smart. Nå skal fortsatt bilene være kompakte og byvennlige slik som tidligere, men det er også stort sett det som er arven fra for eksempel Smart Fortwo.

I dag er Smart en satsing mellom Mercedes og Geely, førstnevnte skal stå for de store linjene og sistnevnte produksjonen, og de har bygd opp den nye #-serien fra grunn av.

Så langt har vi fått #1 og #3, men Smart har selvsagt mer på lager. Som en #5, forvirrende nok den tredje modellen til nye Smart. Og denne forhåndsvises nå som et konsept.

Med nummer fem trår også Smart inn i det litt større segmentet med en slags eventyrbil som minner om alt annet enn gamle Smart. Ja, den minner heller om en slags futurisk Mercedes.

Konseptet til det som blir #5 vises fram under bilutstillingen i Beijing, og skal vise vei for merket også utenfor byjungelen. Denne skal fungere også i den ekte jungelen, noe både firehjulsdrift, beskyttelsesplater foran og bak og terrengdekk er eksempler på.

Og ja, en skjult integrert vinsj foran og en sammenleggbar trinnstige bak, og dermed bør det være greit å komme seg til taket hvor Smart har plassert en «sveitserkniv» av løsninger for de som skal på eventyr.  

Det hjelper også med korte overheng foran og bak når man forlater asfalten, akkurat slik ekte terrengbiler har.

Korte overheng hjelper også på den innvendige plassen. Nå er ikke selve størrelsen kjent, men bildene viser en bil som ser ut til ha å ok plass bak og med en ganske stor takhøyde. Også på innsiden er det smarte detaljer.

Det er omgivelseslys og selvsagt maks plassutnyttelse, og hjertet er en bred konsoll med to innebygde skjermer med OLED-teknologi som bør gi enkel tilgang til bilens funksjoner.

Smart Norge kan også fortelle at passasjersetet foran skal tilby en smart kombinasjon av komfort og sikkerhet, og det er komfortfunksjoner som oppvarming, ventilasjon, massasje og lårstøtte.

AI brøyter seg også vei inn i Smart Consept #5, og den kunstige intelligensen kommer fra AI-ekspertene Cerence. Her skal den virtuelle assistenten kunne underholde og hjelpe på et nytt nivå, og åpner for en rekke stemmekommandoer.

Her er det også mulig å stemmekontrollere nøkkelfunksjoner som telefonsamtaler, tekstmeldinger, musikk, klimaanlegg, navigasjon, personlige innstillinger og kjøretøykontroll, samt å få informasjon som vær, nyheter, kalender, generell kunnskap og mer, melder Smart.

Å være eid av to så elbilsatsende grupper som Mercedes og Geely har selvsagt sine fordeler også når det kommer til drivverk, for Smart Concept #5 er fullt på høyde med både Mercedes og Volvo når det kommer til dette.

Konseptet har faktisk en drivlinje som benytter 800 volt som er positivt for ladetiden, og batteriet er på over 100 kWh. Smart melder 10-80 prosent lading på 15 minutter, og en rekkevidde på mer enn 550 kilometer. Så ja, svært konkurransedyktig selv mot dagens moderne elbiler.

Når bilmerker viser fram et konsept kan det gå år før den faktiske produksjonsutgaven dukker opp, om den da gjør det. Men ingen fare med det 5. konseptet til Smart, som altså forhåndsviser den tredje nye Smart-modellen.

Smart sier at planen er at produksjonen rundt #5 skal starte i 2. halvdel, så den bør ikke være altfor langt unna.

Her er bildene av den spennende nykommeren som tar Smart ut av byen og inn i den ekte jungelen:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Smart Smart #5