Mercedes har klar en ny sjef i den oppgarderte G-klasse, og den koster sine kroner. (Fotos: Mercedes)

Dette koster terrengbeistet Mercedes-AMG G 63

Det er en ny sjef på vei. Mercedes har fornyet G-klassen, og da vanker det selvsagt også en versjon kalt AMG G 63. Og denne koster sine kroner.


Mercedes kunne presentere Geländewagen, terrengvognen, tilbake i 1979, og da hadde de flikket og flikket på bilen i en årrekke. For målet var de ultimate terrengbilen, selvsagt kombinert med sedvanlig luksus signert stjernemerket.

Siden har G-klassen beholdt sin berømte silhuett, men ikke la deg lure. Bilen har stadig blitt litt nyere og bedre.

Nylig kunne Mercedes også vise fram en helelektrisk versjon kalt G 580, men de har også på gang en utgave av sjefen i familien, den med AMG i navnet.

Mercedes-AMG G 63 er et ekte beist utstyrt med en V8-motor som huser 585 hk, og på toppen kommer boosten med 20 nye hk. Dreiemomentet er selvsagt viktig for terrengbiler, og G 63 har 850 Nm i tillegg til 200 ekstra Nm.

Den store og firkantede doningen klarer 0-100 km/t på 4,4 sekunder, og med AMG Performance-pakke barberes ytterligere ett tiendedel av denne. Det er imponerende raskt.

‒ Mercedes-AMG G 63 er en kraftpakke med et ikonisk design som har stått stødig i 45 år, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Dette er G-Klasse på sitt mest intense og representerer en fusjon av robust luksus og overlegen ytelse.

Nytt av året er subtile utvendige endringer, inkludert nydesignende støtfangere foran og bak og nye felger.

Mercedes-AMG har også gitt A-stolpen en ny kledning, og sammen med en spoilerleppe på kanten av taket, bidrar det til forbedret aerodynamikk og økt akustisk komfort, kan Mercedes opplyse.

Dette er faktisk elementer opprinnelig utviklet for den første helelektriske utgaven av G-klasse.

Videre kan Mercedes fortelle at klassiske elementer som de umiskjennelige dørhåndtakene, den særegne lyden når du lukker døren, robuste beskyttelseslister, det fremtredende reservehjulet på bakdøren, og de markante blinklysene forblir uendret.

De har også replassert ryggekameraet til en sentral posisjon på støtfangeren bak, og denne har også fått seg et løft med et spylesystem, for ja, en G 63 skal selvsagt også trives på gjørmete veier.

På innsiden har de løftet funksjonaliteten og selvsagt brøytet vei for MBUX infotainment-system og en rekke avanserte sikkerhets- og assistansesystemer.

Men man tuller ikke for mye med et ikon så tradisjonelle elementer som håndtaket på passasjersiden og bryterne for de tre differensialsperrene er fortsatt sentrale elementer i interiøret.

Det er også en ny Offroad Cockpit som skal gi hurtig tilgang til relevante funksjoner for terrengkjøring.

Lyden er viktig, og da ikke kun fra V8-motoren. På innsiden er det et Burmester 3D-surround sound system nå med Dolby Atmos som gir musikken mer rom, klarhet og dybde, forklarer Mercedes.

Det er også mulig å tilpasse både innsiden og utsiden gjennom Manufaktur-serien, og her er det et bredt utvalg av trekk i nappaskinn, eksklusive listverk, dekorative sømmer og lekre detaljer å velge mellom.

Her er teknisk data, og heng med videre ‒ for vi har fortsatt ikke kommet til en vesentlig del ‒ prisen. Og ja, vi har selvsagt flere bilder også.

Så var det prisen. For skal man være konge både på og utenfor asfalten koster det sine kroner, og det holder ikke en gang med et par millioner.

Mercedes Norge har nemlig satt pris til 3.822.000 kroner, så nærmere fire millioner. Og da kommer levering på toppen av dette.

Det er stivt, men så er dette også en terrengbil fra øverste hylle.

Eller skal vi si fra øverste fjelltopp?

Her er flere bilder av Mercedes-AMG G 63 som altså er klar for bestilling:

Debatt